Jag har problem med mitt WiFi hemma och vill hitta en app som kan mäta signalstyrkan på min Android-enhet. Kan någon rekommendera en bra app för detta? Min anslutning kopplas ofta ner och jag behöver ett tillförlitligt sätt att diagnostisera problemet.
Om du har problem med WiFi-signalstyrkan hemma, skulle jag rekommendera att testa Netspot för Android. Denna app är riktigt bra för att diagnostisera WiFi-problem och mäta signalstyrkan effektivt. Den ger en tydlig visuell representation av ditt WiFi-nätverk, vilket kan hjälpa dig att identifiera svaga punkter och potentiella orsaker till frekventa anslutningsavbrott.
Jag hade liknande problem och Netspot hjälpte mig att inse att vissa delar av mitt hus fick nästan ingen signal. Jag omorganiserade några av mina saker och positionerade min router därefter. Problemet löst!
Här är länken till appen på Google Store: WiFi-analysator app för Android.
Kolla in den och se om det hjälper.Ärligt talat, jag förstår vad du menar. Jag hade samma problem med att mitt WiFi slutade fungera hela tiden. Nu, shizukas förslag av Netspot WiFi Analyzer är perfekt för signalstyrkeanalys. Ändå, ibland handlar det inte bara om den visuella representationen utan också om att förstå interferensen och kanaluppsättningen.
Överväg att prova WiFi Analyzer av farproc eftersom det är en annan stabil app för detta ändamål. Den mäter inte bara signalstyrka utan visar också de bästa kanalerna att byta till. Med ett användarvänligt gränssnitt hjälper det dig att avgöra om din routers nuvarande kanal kan vara överbelastad.
Dessutom kan du vilja ta en titt på din routers placering. Ibland kan inte ens en idealisk app lösa problem som uppstår från att routern är gömd i en garderob.
För övrigt, om Netspot inte fungerar helt, kan WiFi Analyzer ge dig en andra åsikt om ditt hemnätverk. Frekventa anslutningsavbrott kan vara besvärliga, så att ha dessa verktyg kan hjälpa dig att förstå och tackla problemet från olika vinklar.
För fullständighetens skull, här är länken igen för shizukas favorit: Netspot WiFi Analyzer-app för Android. Hoppas det hjälper!
Jag har kämpat med liknande WiFi-problem hemma och här är mina två cent: Även om Netspot för Android är utmärkt - med sina intuitiva diagram och detaljerad analys, så kan det ibland kännas lite överväldigande. Fördelar? Definitivt. Det ger dig en visuell karta över din signal täckning som gör det lättare att identifiera döda zoner. Men när det gäller nackdelar, kan det vara för detaljerat för någon som bara letar efter en snabb överblick.
En annan app som ännu inte har nämnts är WiFiman av Ubiquiti. Den är gratis och mindre rörig, vilket ger dig klara avläsningar av signalstyrka och störningar. Särskilt användbar för någon som vill ha ett enklare gränssnitt utan för många avancerade funktioner.
Å andra sidan, espritlibre förslag om WiFi Analyzer av farproc är också ganska bra. Den är robust i att visa vilka kanaler som är överfulla vilket är vitalt för de frekventa avbrotten. Men en sak att vara försiktig med WiFi Analyzer är att den inte kombinerar visuell kartläggning och signaler lika elegant som Netspot. Så du kan behöva korsa-referens mellan appar beroende på.
En sak jag vill betona - utöver bara apparna - är att kolla din router firmware och se om det finns uppdateringar. Detta är något människor ofta förbiser och det kan göra en signifikant skillnad i anslutning. Omplacering av routern är ett måste; även det mest kraftfulla diagnostiska verktyget hjälper inte om din router är gömd i ett hörn bakom tjocka väggar.
Slutligen, för de som föredrar lite mer tekniskt kunnande finns det också Acrylic WiFi Analyzer. Det är lite mer avancerat och vänder sig till användarspecifikationer med detaljerade konfigurationer. Men det är inte lika användarvänligt som Netspot eller WiFi Analyzer.
Fördelar och nackdelar åt sidan, passar ingen app alla. Netspot för Android kan vara din bästa vän om du vill ha detaljerade insikter och inte har något emot inlärningskurvan. WiFi Analyzer av farproc, å andra sidan, kan vara ditt val för en snabb analys av överfulla kanaler.
Välj utifrån vad du behöver. Lycka till med felsökningen!